9 Eylül 2018 Pazar

Gel bize katıl bize.....

Dijital vatandaş olmaya doğru giden bir yolculuğa çıkılıyor hep birlikte. Öğreniyorum ki şimdinin dijital oyunları çocukların geleneksel oyunları çünkü onlar bu dünyanın içine doğdular. Ben şanslı bir çocukluk geçirenlerdenim sokakta oyun oynayarak, annemin dışarı çıkarmadığı günlerde ise annemle ve kardeşlerimle evde 'davul zurna bir iki üç" oynayarak geçirdim. Tabi şu gerçekliğide unutmamak gerekir ipad vardı da biz mi oynamadık! 😄

Gelelim şimdiki çocuklara aslına bakarsanız onlarda şanslı çünkü tüm dünya parmak uçlarında. Buradaki sorun şu, bilinçli kullanıcı ya da diğer popüler ismiyle dijital okur yazarlık. İşte tamda bu noktada asıl sorumluluk ebeveynlere düşüyor. Çözüm kısıtlamak değil, yasaklamak değil kullanımı bilinçli yapmak.

Geçmişte oynadığımız birçok oyun zamanla gelişmiş, değişmiş olarak yine oynanıyor. Gelecektede benzer durumlarla karşılaşmamız kaçınılmaz. 

Geçmişte
Kukalı saklambaç; bir ebe seçilir, ortaya bir daire içine bir kuka(teneke kutu) konulur Ebe ayağını kukaya koyarak saymaya başlar, diğerleri saklanır. Sayma bitince ebe saklananları bulmaya çalışır. Eğer kukadan uzaklaşırsa ve bir oyuncu saklandığı yerden çıkıp ebe kukaya gelmeden önce gelip kukaya ayakla vurup uzağa atarsa ebe kukayı getirene kadar diğer oyuncular daireye gelip sobelerler. Herkes sobelerse ebe tekrar ebe olur.

Günümüzde
Saklambaç; bir ebe seçilir, ebe bir duvara dönerek saymaya başlar, diğerleri saklanır. Ebe saklananları bulmaya çalışırken sayma yerinden uzaklaştığında diğer oyuncular ebe gelmeden sobelemeye çalışırlar. Herkes sobelerse ebe tekrar ebe olur.

Gelecekte
Saklankaç; bir ebe seçilir, yere bir daire çizilir ve ebe bir sanal gözlük takar (bu gözlük duvar, ağaç, dolap gibi nesneleri görmeyi sağlar) diğerlerinin elinde sanal engeller yaratacak araçlar (zamanı gösteren, engellerin seçileceği tuşların bulunduğu) bulunur. Ebe öncelikle nasıl bir mekanda oyunun oynanacağını seçer örneğin, çöl, oda, orman, ev gibi. oyuncularda buna göre engeller kaya, ağaç, dolap vb. seçer ve seçtikleri nesneye göre eğilir, yan döner, yatar. Oyunculara belirlenen sürelerde yer değiştirmek zorunda yani engelleri değiştirmeleri tabi ki neyin arkasına saklanıyorlarsa ona göre şekil almaları gerekir. Seçilen oyun alanında oyuncuların seçtiği engellerin dışında saklanılmayan yerlerde bulunur. Ebe oyuncuları bulmaya çalışırken oyuncularda ebenin daireden ayrılmasını fırsat bilip ebeden önce daireye gelip sobelemeye çalışır.

1 yorum: